onsdag 8 april 2009

Insändare i Ölandsbladet

Lördagen den 4 april var nedanstående insändare införd i Ölandsbladet:

POLITIKERNA OCH RÄLLASKOGEN

Nu har jag gjort som Ölands egen Betty Boop och satt ner foten. Fast inte i några storkommunsfantasier utan i Rällaskogen. Jag har satt ned foten på den skogbeklädda landborgsbranten och blickat ut över grönskan ned mot det öppna Kalmarsund och insett att dessa magnifika vyer måste få vara kvar. Sådana ostörda naturscenerier är en tillgång på många sätt och kan locka inflyttande till Öland att bosätta sig på rätt sida kommungränsen. Rälla samhälle har ju både skola och matvaruaffär och denna fridfulla natur inom gångavstånd.

Märkligt nog var jag den ende av dom inbjudna politikerna som hörsammade inbjudan till Rällaskogen i söndags. Dom tyckte kanske att det är för långt till valet för att behöva bry sig. Jag tyckte att det var imponerande att se hur Rällaborna – trots regnvädret - gått man ur huse för att slå vakt om sin skog. En stillsam manifestation utan stora åthävor som dock talade sitt tydliga språk. Här samlades flera hundra personer för att på detta sätt säga sitt och uttrycka folkviljan. Den kommer jag att respektera, och det vill jag att även övriga politiker i Borgholms kommun gör.

Det är glädjande att Ekerum utvecklas med hotell och nya – förhoppningsvis mer estetiskt tilltalande – stuganläggningar. Detta kan på ett utmärkt sätt ske inom Ekerums eget stora område mellan väg 136 och ner mot sundet, så det finns ingen som helst anledning att förlägga något av detta i Rällaskogen.

Demokrati innebär att folkvalda politiker rättar sig efter folkviljan.
Per Lublin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar