lördag 2 maj 2009

Allmän handling

Kommunfullmäktige i Borgholm spelar in alla kommunfullmäktigemöten på band. Eftersom jag vill ta del av dem som är från 2009-03-30 och 2009-04-27 har jag efterfrågat hur jag ska gå tillväga. Jag har nu fått svaret att de endast är arbetsmaterial tills protokollen är utskrivna och därefter förstörs de...
Själv lutar jag nog åt att de är allmänna handlingar. Jag har också kontaktat många av våra grannkommuner - Kalmar, Oskarshamn och Västervik - för att höra om de skulle anse inspelningarna vara arbetsmaterial eller allmänna handlingar - alla har bedömt dem vara allmänna handlingar!
I vilket fall så har jag, om Borgholm vidhåller att de är arbetsmaterial, begärt att få se gallringsbeslut på dessa i så fall.
På måndag hoppas jag få besked eftersom kommunchefen är tillbaka då.

Fortsättning följer...

Yvonne Thoor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar