lördag 2 maj 2009

Kommunalrådet och Holiday Club

På kommunfullmäktigemötet frågade jag bland annat varför kommunen tror på att fler byggrätter ska ge förlängd säsong.
Då gav kommunalrådet Lisbeth Lennartsson mig beskedet att eftersom Holiday Club säljer andelar i lägenheterna/husen så äger ju folk sina boenden och därmed kommer de att tillbringa mer tid där.
Detta ansåg jag vara en sanning med modifikation - man äger en vecka (eller hur lång tid man nu väljer att köpa) i en bostad. Köper man en "billig" vecka, dvs en lågsäsongsvecka så kan man byta den mot en vecka på annat håll där Holiday Club har boenden.
Det menade Lisbeth att det inte stämde - då skulle man få en straffavgift!

Nu har jag kollat upp detta (och det tycker jag att kommunen borde gjort redan tidigare) - följande brev fick jag i dag:

Hej Yvonne.

Ang hur man köper sitt ägande så är det så att de flesta som köper högsäsong köper för att vara på Ekerum.
De som köper vår o höst köper i de flesta fall för Points
Men o andra sidan är det många som kommer dit då på byten.

Med vänliga hälsningar

Bengt-Arne Björkman
Line Manager Åre
Holiday Club Åre


Det finns alltså två sätt att köpa andel:
1. Weeks - för den som mest kommer att nyttja sin vecka där de köpt andelen (se Ekerum högsäsong...)
2. Points - för den som vill kunna byta sin vecka mot andra orter eller länder (se Ekerum långsäsong...)

Och visst skriver Bengt-Arne att många kommer hit under lågsäsong på byten... Men förlängd säsong - det borde väl fungera redan idag i så fall - de har ju sålt andelar i åtminstone två år vid det här laget...

Yvonne Thoor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar