onsdag 24 juni 2009

Insändare i Ölandsbladet

Den 23 juni publicerades min insändare där jag skrivit ner mina personliga reflektioner om samrådsmötet som hölls i Klockargården angående den fördjupade detaljplanen för Rälla - Stora Rör - Ekerum;

Så vind och skörda storm – samrådsmöte i Rälla
Visst är det konstigt hur man uppfattar situationer beroende på vilken ståndpunkt man har?
Jag läste i Lisbeth Lennartssons blogg att hon är oerhört besviken över samrådsmötet i Högsrum den 25 maj som gäller den fördjupade planen över Rälla – Stora Rör och att hon tyckte att det var många negativa inlägg från publiken osv. Själv var jag positivt överraskad att så många kom och dessutom verkligen uttryckte vad de tyckte även om jag kan hålla med om att det inte alltid framfördes på bästa sätt men det har ju sin grund i att de var oerhört upprörda.

Lisbeth skriver ”Miljö och byggnadsförvaltningens personal hade förberett sig noga och gjorde en fantastisk föredragning som tyvärr avbröts av mötesdeltagare med jämna mellanrum. Negativa inlägg från publiken förstärktes av bl.a. kommunens välkände missnöjespolitiker som drog igång applåder på allt som var negativt och själv tog över personalens presentation på ett många gånger oförskämt sätt.”

Men det som Lisbeth ansåg vara negativa inlägg var ju positiva inlägg från vår sida sett och att Per Lublin fick applåder för det som hon uppfattar som negativa inlägg var ju pga. att vi uppfattade inläggen som positiva! Allt handlar ju om vilken åsikt man har i frågan som diskuteras. Den dagen Lisbeth talar om för oss att ”Nej, jag inser att det var en idiotisk idé att bygga i Rällaskogen och Ekerum Golf & Resort får nöja sig med det som får plats inom det ‘gamla’ golfområdet!” då kan jag lova att hon kommer att få stående ovationer trots att någon annan ser det som negativt!!!

Jag håller med Lisbeth om att det var en väl genomförd information från tjänstemännens sida. Däremot kunde det ha styrts upp så att all argumentation fått vänta till efter informationen.

Jag är också av åsikten att man bör försöka hålla en saklig diskussion – burop hör inte hemma under en information som görs av tjänstemän som utför sitt arbete inom de ramar som jag förmodar att politikerna fastställt. Å andra sidan behöver man inte sitta och skandera ”BYGGA, BYGGA, BYGGA!” heller, men det har inte Lisbeth kommenterat i sin blogg. Och jag förstår ju varför – det var ju ett positivt ”inlägg” som stödde hennes åsikt.

Lisbeth skriver vidare att ”Den grupp som hördes mest under kvällen var de som ropade nej, de som buade och till och med svor högt. De frågade inte ens på de tre andra alternativen.”
Det är kanske inte så konstigt att vi hördes mest eftersom vi som inte vill att Rällaskogen bebyggs definitivt var i majoritet och även om jag själv och många med mig är emot att man visar sin besvikelse och upprördhet över hur planförslagen ser ut genom burop och svordomar så förstår jag att känslan av maktlöshet kan få människor att reagera på det här sättet.
Det är inte heller konstigt att vi inte frågade på de andra alternativen eftersom vi har helt klart för oss vad vi vill och inte vill med skogen. Det räcker att kasta en snabb blick på de bifogade kartorna så vet man att man inte behöver ställa en enda fråga om vissa förslag.
En sak som jag funderat på är att politikerna väldigt länge tyckte att vi var för tidigt ute med att visa vår åsikt angående planerade byggnationer i Rällaskogen. Men trots att vi har varit så tidigt ute och trots att vi så ofta och så tydligt som möjligt klargjort vår åsikt så finns det inte ett enda planförslag som tillmötesgår vår åsikt…

Lisbeth antyder i det hon skriver att vi är negativa till all utveckling som planeras för områdena. Men det är vi inte! Vi är emot byggnation längs Rälla Strandväg och i skogen. Vi är däremot positiva till att det görs ett planarbete för övriga områden för vi vill att Rälla och Stora Rör ska växa och locka till sig nya permanentboende. De jag har kontakt med är inte heller negativa till det som sker inne på Ekerum Golf & Resorts ”gamla” område.
Lisbeth tycks inte vilja ta till sig vår rädsla angående, som vi ser det förödelsen av skogen. Rälla och Stora Rörs största och enda riktiga attraktionskraft är nämligen Rällaskogen!
Vi talar av erfarenhet! För många av oss som har valt att återvända till eller flytta till Rälla – Stora Rör så har skogen varit en av de viktigaste faktorerna för detta!
Och det vore bra om Lisbeth dessutom inser att kusten är en del av skogen och en väldigt viktig del dessutom!

Jag har däremot inte hört någon i Rälla – Stora Rör opponera sig mot att deras egna fastigheter blir kringbyggda, att man förlorar en fantastisk utsikt eller annat mer ”egoistiskt” tänkande. Det finns säkert, men det här handlar helt enkelt om att väldigt många är rörande eniga om att vi måste värna om skogen, vare sig vi är året runtboende eller sommarboende!

Som politiker skulle jag inte vara besviken över mötet! Gläd er åt att folkviljan är så tydlig! Om någon gått över gränsen och uppfört sig ohyfsat så tycker jag att ni ska ursäkta dem – människor agerar inte alltid så genomtänkt när de är upprörda.

Jag kan också direkt framföra att det finns väldigt många som önskar ytterligare möten! Jag uppmanar därför kommunen att redan nu boka in ett eller flera datum men med bättre framförhållning än den här gången. Jag har blivit kontaktad av många uppgivna människor som inte kunde komma med så kort varsel som det blev till det här mötet. Visa er goda vilja och planera in detta omgående – snart är det augusti och eventuella yttranden ska vara inlämnade. En viktig information är att om man INTE lämnat ett samrådsyttrande i första steget, dvs. till den 10/8, mister man sin rätt till yttrande längre fram i processen.
På följande möten vill jag också se att de politiker som varit en del i den här processen finns tillgängliga för frågor! Många av frågorna som surrar runt om i stugorna är inget som tjänstemännen kan eller ska svara på. Det är frågor som måste få sina svar från våra politiker!

Yvonne Thoor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar